Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw ( Dz. U. Nr. 56 poz, 458)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
Statut Przedszkola nr 3 w Ustce.
Roczny Plan Pracy 2012/2013.
MISJA PRZEDSZKOLA:
Każde dziecko jest dla nas ważne .Dokładamy starań, aby w naszym przedszkolu każde dziecko czuło się akceptowane i bezpieczne. Stwarzamy warunki do harmonijnego, wszechstronnego rozwoju , do bycia samodzielnym i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania.
WIZJA PRZEDSZKOLA:
- Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
- Atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.
- Rodzice są partnerami aktywnie uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Program Przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
- Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną.
- Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym poprzez konkursy, przeglądy, prezentacje, olimpiady.
CEL OGÓLNY:
Wyrabianie u dzieci postaw prozdrowotnych oraz kształtowanie postawy proekologicznej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
a) Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,
b) Propagowanie zdrowego stylu życia,
c) Rozwijanie sprawności ruchowych,
d) Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym,
e) Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu,
f) Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności,
g) Pobudzanie wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu poprzez eksperymentowanie i wyrażanie własnej indywidualności.
h) Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
i) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
j) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co dobre, a co złe,
k) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek oraz rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
l) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
ł) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY :
- Wychowawczynie znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności. Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
- Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
- Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach.
WSPIERANIE NAUCZYCIELI:
- Wspieranie nauczycieli w sytuacji wypalenia zawodowego
- Szkolenia rad pedagogicznych
- Szkolenia członków zespołów zadaniowych
- Szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej.
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI:
Praca nauczyciela podlega ocenie przez Dyrektora
Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- Ankiet
- Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
- Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- Analizę wytworów dziecięcych,
- Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
- Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
- Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
- Arkuszy samooceny
- Analizy dokumentacji pedagogicznej,
- Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
- Rozwoju zawodowego nauczycieli.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Dziecko jest:
- Ciekawe świata
- Ufne w stosunku do nauczycieli
- Radosne
- Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
- Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- Uczciwe i prawdomówne
- Odpowiedzialne i obowiązkowe
- Kulturalne i tolerancyjne,
- Świadome zagrożeń.
MODEL ABSLOWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem, sytuacją trudną),
- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
- Tolerancje wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- Samodzielność,
- Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
Posiada:
- Zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- Podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- Posługiwać się zdobyczami techniki.
Rozumie, zna przestrzega:
- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,
- Zasady kultury współżycia, postępowania ,
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
- Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- Wykazać inicjatywy w działaniu,
- Wyrażania swoich uczuć.
DZIECKO MA PRAWO DO:
- Wszechstronnego rozwoju,
- Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
- Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- Spokoju i samotności, gdy tego chce,
- Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
- Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
- Wspólnoty w grupie
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia
- Nauki, informacji , badania i eksperymentowania
- Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
- Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
- Zdrowego żywienia.
ZASADY PRACY:
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
1. Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności.
2. Zasada samodzielności:
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stałe miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu indywidualnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania:
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zadań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu.
Zestaw programów wychowania przedszkolnego w Miejskim Przedszkolu nr 3 w Ustce (zakładka programy)
Lp. |
Tytuł programu |
Autor |
Wydawnictwo |
Data dopuszczenia |
Nr dopuszczenia dyrektora |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z NAUCZYCIELAMI ORAZ STUDENTAMI:
Współpraca ze studentami:
- odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolne
- opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami
Współpraca zespołu pedagogicznego:
- tworzenie zespołów zadaniowych
- tworzenie rocznych programów
- ankiety
- arkusze diagnostyczne
- raporty
- diagnozy
- monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
- tworzenie zespołów ewaluacyjnych
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Cele:
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
- wszechstronny rozwój dziecka
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn -trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców(informacje, eksponowanie prac,),
- organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców),
- organizacja szkoleń , warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI:
- Przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z innymi przedszkolami,
- Zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
- Uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych, badanie losów absolwentów.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Cele:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień ,nagród,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.
Współpraca z:
Urzędem Miasta ( akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
Komisariatem Policji w Ustce,
Strażą Pożarną,
Biblioteką Miejską,
Młodzieżowym Domem Kultury,
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
Stowarzyszeniem „Bene Vita”,
Centrum Pomocy Dzieciom,
Wodociągami,
ZGK,
„Morpolem”.
PROMOWANIE PLACÓWKI:
Cele:
- nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami,
- upowszechnianie w środowisku roli wychowania przedszkolnego.
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
- dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej,
- organizacja uroczystości ,
- zabieganie o notatki w prasie,
- prezentacja w lokalnych mediach,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu.